mandag 4. mai 2009

Tankevekkende

En elev fra Sauda vgs har skrevet et blogginnlegg om bruk av pc i skolen. Her er det mye å tenke over, både for elever og lærere. Skriv gjerne noen ord i kommentarfeltet hvis du har noen tanker om digital historieundervisning (foto: Flickr.com).

4 kommentarer:

pederk sa...

Det kommer ikke til å bli noe fast og bra opplegg for bruk av PC i skolen før lærerne har blitt tilnærmet like PC-kyndige som elevene, tror jeg.

Vibeke Gilje Sanne sa...

Dere er jo en svært datakyndig gjeng, og det er jeg glad for :-)
Jeg tror du har rett i at lærerne, inkludert meg selv, må få bedre dataferdigheter. Skal vi virkelig nyttiggjøre oss digitale verktøy i klasserommet, så må læreren skjønne hva hun/han driver med.
(Jeg satser på å se litt nærmere på en del av dette til sommeren...)

Samtidig vil jeg tilføye at jeg stadig erfarer at elever mangler grunnleggende dataferdigheter. For enkelte ser de digitale ferdighetene ut til å begrense seg til innlogging på Facebook...

pederk sa...

Ja, det har du dessverre rett i.

Noe jeg ser for meg i framtida er et landsomfattende program for deling av oppgaver og ressurser, hvor både lærere og elever kan bidra. Skal du ha om imperialismen? Sjekk de ti tekstene som ligger der fra før av, og legg til din egen når du er ferdig, enten med navn eller anonymt. Skal du øve på andregradslikninger? Bare klikk her, du! Og få flere forskjellige løsningsforslag etterpå, hvor vanskelige ord og regler har lenker til forklaringer.

Om enkeltpersoner eller enkelte skoler tar initiativ til slikt vil det ikke bli en stor nok informasjonsstrøm til at det duger. Ordren må komme fra høyeste hold, og folk der oppe er fortsatt fir grå og konservative til at det kommer til å skje med det første.

(Forresten så er læringsverktøy noe jeg selv har lyst til å forske på. Håper på å få noe å gå på ved å gå psykologi. Ja, jeg har vurdert og strøket pedagogikk.)

Vibeke Gilje Sanne sa...

Det er interessant at du nevner behovet for deling. Ingunn Kjøl Wiig, en driftig lærer ved Sandvika vgs, etablerte i febrauar i år delingsareneaen Del & Bruk - Del det du har & bruk det du får (du og eventuelle andre elever kan bli invitert inn). Dette er i første rekke wen delingsarena for lærerne, men også interesserte elever er velkommen inn (du og eventuelle andre elever kan bli invitert inn). Nå har forumet over 1000 medlemmer, og stadig flere får øynene opp for hvor lurt det er å dele på kunnskapen. Jeg har ikke hatt tid til å være så aktiv der selv ennå, men håper på å få nesetippen over rettebunkene etter hvert...

Jeg gleder meg til å lese forskninga di når du kommer så langt. Læringsverktøy er spennende, og her er det masse ugjort. Har selv både psykologi og pedagogikk. Pedagogikk - spennende, men litt vagt og utflytende (har selv hovedfag i ped. , og jeg skrev om en liten grendeskole i Indre Troms).

Les dette:
http://delogbruk.ning.com/profiles/blogs/en-elevs-oppfordring-til