mandag 15. september 2008

Vikingtid og middelalder i Norge

Plan for ukene 37 til og med 40

Kompetansemål fra læreplanen:
bruke digitale verktøy til å planlegge, gjennomføre og presentere en
problemorientert undersøkelse ut fra egne spørsmål til et historisk materiale
presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og
samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlinger
presentere
et emne fra middelalderen ved å vise hvordan utviklingen er preget av brudd
eller kontinuitet på et eller flere områder
gjøre rede for samfunnsforhold
og statsutvikling i Norge fra ca 700 til ca 1500 og diskutere mulig påvirkning
fra andre kulturer, samfunn og stater.


Uke 37
Mandag: idemyldring på tavla. Finne ut hva en vil jobbe med, og med hvem - individuelt, parvis eller gruppevis. Finne kildemateriale, læreboka, andre bøker osv. Lærebokas nettsted, Trondheim.kommune.no og andre nettsteder. Fredag: arbeid med prosjektet.
Kontinuerlig lesing av kap 3 i læreboka.

Uke 38
Arbeid med prosjektet

Uke 39
Mandag: Arbeid med prosjektet og forberedelse til ekskursjon. Fredag: ekskursjon til Nidarosdomen og erkebispegården

Uke 4o
Fagdag: framføring/presentasjon på fagdagen. Vurdering.Elevene vurderer hverandre. Skriv ditt eget sammendrag eller lag en tidslinje av kap. 3. Alle må besvare følgende spørsmål: Hva har jeg lært av dette? Gi også kommentarer til kildebruk. Dette skal leveres inn i Fronter.

Mandag uke 41:
Oppsummering og oppstart av nytt kapittel. Hvilke metoder skal velges her?
VURDERING: underveisvurdering (prosessen), framføring/produkt (kan gi gruppekarakter) samt innlevering fører til en individuell tallkarakter.
KRITERIER: hvordan du har jobba, kritisk bruk av kilder, kreativitet, nådd /vist forståelse for de nevnte måla.

Ingen kommentarer: