mandag 3. november 2008

Lese, lese, lese

Vi er snart til veis ende i elevsamtalene. I dag ble jeg minnet på at jeg i større grad må understreke at historie er et lesefag. Ofte glemmer jeg å si at dere må lese i boka. Jeg tror det skyldes at jeg regner dere som såpass "påkobla" at dere forstår at dere må lese i læreboka, og til en hver tid holde dere orientert om hvor dere er. Når dette ikke holder helt stikk bestandig, så kan kanskje det skyldes andre trekk ved menneskenaturen. Jeg tenker her på trekk som består i å utsette arbeid som krever innsats, selv om man vet at det er lurt å svette og streve, lese og lære. Jeg lover herved at jeg skal bli flinkere til å si hva dere må lese, og så må dere love å lese godt og ta notater (selv om jeg skulle glemme å si det en time). I tillegg til å være lesefag, vil jeg slå et slag for historien som skrivefag. Det er faktisk slik at hjernen jobber mye bedre når dere skriver hva dere lærer. Så: les, les, les! Skriv, skriv, skriv!

Jeg noterer meg i "plussmargen" at flere sier de begynner å skjønne poenget med bloggen. I ideelle var om vi utviklet denne bloggen sammen, det vil si at dere i større grad bidro som skrivere. Dere er velkommen inn!
Foto:Flickr.com

Ingen kommentarer: