søndag 18. januar 2009

Bra jobba!

Jeg vil takke Peder for en inspirerende og lærerik undervisningsøkt på fredag! Etter vårt lille debattmøte, tror jeg alle i klassen er i stand til å skille de ulike ideologiene fra hverandre.

Tidene endrer seg, og jeg ser at dere har en helt annen referanseramme enn min generasjon hadde. Dengang var fortsatt kald krig. I tredje klasse var vi på klassetur til Berlin, og ble slått av kontrastene mellom øst og vest. Noen av oss var politisk aktive. Vi gikk i demonstrasjonstog mot atomvåpen og søkte nye veier. Verden trengte en løsning på miljøproblemer, fattigdom og krig. Kanskje anarkismen var en vei å gå ? Jeg trodde på det gode i menneskene, en ikkevoldelig revolusjon og lokale produksjonsfellesskap. Diskusjonene var mange og ivrige, blant annet med historielæreren min, Asle Sveen (lærebokforfatteren). Han kunne bekjenne at han også hadde hatt sansen for anarkisme i ungdommen, men han innså at menneskene trengte mer styring. Med tiden var jeg tilbøyelig til å gi ham rett i det...

1 kommentar:

Anonym sa...

Peder er egeni! Han er også veltalende:)