onsdag 14. januar 2009

Terningkast tre

eller fire. Kanskje ville det være på sin plass med en liten femmer? Har noen gang opplevd at terningen ligger og vipper? Det kan hende den støtter seg litt til et stolbein eller noe. Da håper du kanskje at de andre snur seg et ørelite sekund så du kan vippe den ned på den rette siden.

Jeg gjør selvfølgelig mitt ytterste for at alle skal få en streng, god og rettferdig vurdering. Da ser jeg tilbake på notater som jeg har gjort i timene og karakterer som jeg har gitt på arbeid underveis. Som lærer er det min oppgave å legge til rette for gode vurderingssituasjoner. Samtidig er hver enkelt av dere ansvarlig for å vise hva dere sitter inne med av kunnskap og ferdigheter (Se tidligere lenke om vurdering).

Spørsmålet jeg stiller meg er selvfølgelig om jeg har lagt det godt nok til rette for hver enkelt av dere. Jeg er redd for at svaret på dette spørsmålet er nei. Det meste av undervisningen vår foregår i klassefellesskapet. Jeg synes vi har mange gode og lærerike diskusjoner, men jeg vet at mange elever kvier seg for å delta i den felles klassesamtalen. Da jeg hadde elevsamtaler med dere i høst, lovet jeg at skulle variere undervisningen i større grad. Jeg har ikke glemt noe av det jeg sa, men er redd for at jeg ikke har greid å innfri alle mine lovnader. Trøsten får være at vi har et langt semester foran oss nå, og da har vi anledning til å rette opp i litt av dette.

Hva gjør vi med terninger som står på vippen?
Det skal jeg fortelle mer om i morgen. (Foto: Flickr.com)

1 kommentar:

Vibeke Gilje Sanne sa...

De av dere som står og vipper, vil nok i de fleste tilfellene vippes ned på den "trygge" siden. Jeg ønsker at dere ha noe å strekke dere etter, og mener at flere av dere har en del å gå på når det gjelder historieforståelse. Husk: historie er et modningsfag (og et lese-lese-lesefag)!