torsdag 8. januar 2009

Det historiske innholdet i nasjonalsanger


Bildet er hentet fra Wikipedia og illusterer den skandinaviske visjonen omkring 1850. Slik gikk det som kjent ikke. ..
I dag står vi der, høytidsstemte med foldede hendene og en tåre i øyekroken. Vi synger om Olav som malte sitt kors med blod, om Tordenskiold, tre brødre, fedre som har kjempet og mødre som har grett. Kan hende husker du ikke hvorfor Sverre talte Roma midt i mot, og hva som egentlig skjedde på Fredrikshald. Likevel, nærmest instinktivt skjønner du at det er viktig. Hadde det ikke vært viktig, hadde det ikke stått i nasjonalsangen.

På fredag skal vi se og høre nærmere på de nordiske nasjonalsangene: Finland: Vårt land, Danmark: Der er et yndigt land, Sverige: Sång till Norden, Island: Ó, guð, vors lands og Norge: Ja, vi elsker. I oppgavene dere har fått utdelt (frimodig lånt fra Tidslinjer 2, Aschehougs historiebok for videregående skole), skal dere altså finne ut hvilken historisk situasjon (union/krig/styreform) landene var i da nasjonalsangen ble skrevet. Dere skal finne ut hvilke historiske forhold som blir tatt opp i tekstutdragene, og eventuelle ønsker for framtida. I tillegg er det en oppgave som er spesielt knyttet til Sång till Norden og en oppgave knyttet til Ja, vi elsker. Vi deler dere inn i grupper, og så velger hve gruppe en nasjonalsang.

I tillegg var det noen spennende oppgaver knyttet til de spesielle forholdene rundt den tyske nasjonalsangen og den russiske nasjonalsangen. (Dere står selvfølgelig fritt til å velge andre versjoner av nasjonalsangene enn de jeg har lenket opp til her). Jeg snublet forøvrig over en hjemmeside til en mann med spesiell forkjærlighet for nasjonalsanger.

Oppgaven er knyttet til følgende læreplanmål :
Eleven skal gi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for
nåtiden

Ingen kommentarer: