tirsdag 27. januar 2009

Problemorientert

Jeg har tatt en liten kikk på besvarelsene deres, og ser at flere av dere sliter med å lage en god problemstilling. Da jeg søkte "formulere problemstilling" på nettet, fant jeg noen desperate innlegg fra elever som var kommet opp i eksamen: "Hjelp! Jeg har kommet opp i 1. verdenskrig og trenger en problemstilling." Mitt håp er at ingen av dere havner i et slikt uføre, og det betyr at vi må jobbe litt med saken.

En måte å jobbe på, er at vi "spikrer" en problemstilling for hver time. Når temaet er "Demokratiseringen av Norge", kan vi for eksempel lage en problemstilling der vi spør: Førte parlamentarismen til at Norge ble mer demokratisk?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg hadde en problemstilling, men tok den ikke med i selve innleveringen. Uansett har jeg mer tro på å jobbe ut i fra et "premiss"("påstand"). Dette er vanelig i engelsk, og noe jeg mener fungerer mye bedre.

For eksempel kan man starte med en problemløsning som "Førte parlamentarismen til at Norge ble mer demokratisk?".... og forvandle den til et premiss: "Parlamentarismen førte til at Norge ble mer demokratisk".

Slik får man rene gudegaven av hvordan man skal sette opp teksten:
Parlamentarismen: Man forteller om parlamentarismen
Norge: Man forteller om Norge i sammenheng med parlamentarismen
Ble mer demokratisk: Man forteller resultatet: at Norge ble mer demokratisk
(For eksempel)

(Jeg kan sikkert komme med et bedre eksempel når jeg har mer tid)
- Eli 3MK

Vibeke Gilje Sanne sa...

Takk for konstruktiv kommentar, Eli! Det er selvfølgelig flere måter å være probelmorientert på. Poenget er at dere har "noe" (et spørsmål/et problem/et premiss) som dere ønsker å finne ut av. Ja, dette "noe" blir sompelthen så påtrengende at dere føler at dere ikke kan komme videre før dere har funnet en løsning :-)

Vi kommer tilbake til saken!