fredag 23. januar 2009

Vurdering igjen

I elevsamtalene i går oppdaget jeg at ikke alle fått med seg at innlegget "terningkast tre..." handler om vurdering. Dere må tilgi meg, men jeg synes det er litt artig å leke med ordene, og da blir ikke alt like tydelig bestandig. Noen av dere ga uttrykk for at dere synes jeg var i strengeste i laget vurderingene mine. Jeg er selvfølgelig opptatt av å hjelpe dere til en best mulig karakter, samtidig som denne karakteren skal speile deres faktiske historieforståelse og kunnskapsnivå.

Jeg har derfor tatt kontakt med lærerutdanninga (PLU) ved NTNU for å undersøke hvordan de anvender taksonomien i historiefaget. De var meget positive til henvendelsen, og kunne fortelle at direktoratet jobber med konkrete kriterier i det enkelte fag. PLU er løpende opptatt av vurderingspraksisen i norsk skole, og vi er så heldige å få besøk fra dem i løpet av våren :-)

Ingen kommentarer: