fredag 10. oktober 2008

Mer om kildebruk og kildekritikk


Da jeg leste igjennom besvarelsene deres om antikken, skjønte jeg raskt at oppgaven burde vært formulert annerledes. Ooppgaveteksten bad dere skrive om en person eller et emne fra antikken (for eksempel en filosof eller om demokratiforståelsen i det gamle Hellas). Dere skulle selvfølgelig bruke egne ord og oppgi alle kilder. Vel og bra. Problemet var at oppgaveteksten i stor grad la opp til reproduksjon av fakta, noe som også viste seg igjen i de fleste besvarelsene. I stedet for å bruke timevis på å sjekke besvarelser opp mot kilder, og lot jeg være å sette karakter på arbeidet dere har gjort (dere får som kjent bare godkjent/ikke godkjent). I Læreplanen for historie påbygging står det at elevene skal kunne:


bruke digitale verktøy til å planlegge, gjennomføre og presentere en
problemorientert undersøkelse ut fra egne spørsmål til et historisk materiale.

Skal vi nå dette målet i undervisninga, må vi jobbe mer med kildekritikk, hvordan bruke gode søkestrategier og hvordan formulere gode problemstillinger til et historisk materiale. I alle fag trenger dere å vite hva som er god bruk av kilder i skolearbeidet. Det er også fort gjort å tenke at "alt finnes på nettet". Men de aller fleste bøker, aviser, tidsskrift og rapporterer er aldri publisert på internett. Biblioteket har derfor ikke gått av moten riktig ennå...

Ingen kommentarer: