søndag 5. oktober 2008

For veik, for veik er kongens bue

Hvem husker ikke dette sitatet etter å ha sett selveste Tamberskjelve stå der i all sin prakt? Han (hun) bar sin drakt (søppelsekken) med verdighet, og lot seg ikke affisere av at pilen var av papp. Vi fikk et innblikk i Hårfagres noe rotete familieliv, lærte om Hellige Olav og kong Sverre Vi fikk eksempler på hvordan norrøne symboler er blitt brukt og misbrukt opp gjennom historien, og hvordan religionen gjennomsyret det gamle middelaldersamfunnet.

Jevnt over er jeg godt fornøyd med innsatsen på fagdagen, både når det gjelder faglighet og framføring. Jeg tar likevel selvkritikk på at jeg kastet dere rett ut i vannet uten å sjekke om alle kunne svømme først. Neste gang vi går i gang med et lite prosjekt, vil jeg svømme opp banen for dere først (for å holde meg innenfor samme metafor). Jeg ser også et behov for at vi jobber mer med kildekritikk. Individuelle kommentarer og karakter vil dere finne i Skolearena under vurderinger. I læreboka deres glimrer europeisk middelalder med sitt fravær. Ønsker dere å repetere min lille gjennomgang av europeisk middelalder, så gjør det. Ellers finnes det utrolig mye spennende litteratur om perioden hvis dere har anledning til å kikke nærmere på det.

Ingen kommentarer: